De juiste boodschap via het juiste kanaal
Jouw Google account geeft je veel mogelijkheden. We stipten ze hierboven al even kort aan. Waar jouw advertenties worden weergegeven en hoe vaak is afhankelijk van de campagne instellingen.
Hoeveel budget zet je in? Welke vorm van adverteren in Google zet je in en welke doelgroep. Zorg ervoor dat je het juiste kanaal kiest dat bij jouw bedrijf, product of dienstverlening past.
Adverteren in Google betekent dat je per klik betaalt. Jij betaalt voor elke bezoeker die je via een Google Ads advertentie campagne op jouw website krijgt. Je wilt dus geen irrelevant verkeer naar jouw website of winkel trekken.
Search advertenties
De meest bekende advertenties zijn de Search advertenties. Dat zijn de advertenties die je in Google ziet verschijnen als je iets zoekt. Search advertenties zijn zoekwoord gedreven. Zoek ik op ‘online marketingbureau’ dan zie ik advertenties van online marketingbureaus die op dit zoekwoord adverteren.
Potentiële klanten zoeken hiernaar en mensen klikken naar jouw website. Zoekmachine adverteren via Search advertenties is vaak koopintentie gedreven. Mensen zoeken een oplossing voor een probleem, in dit geval bijvoorbeeld omdat zij hulp nodig hebben met online marketing.
Jouw boodschap en landingspagina moeten hierbij aansluiten. Binnen Search heb je veel mogelijkheden om jouw advertentie zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Maak hiervoor vooral gebruik van de verschillende Google Ads extensies die er zijn.
Houd de ontwikkelingen goed in de gaten. Google blijft zich ontwikkelen en inmiddels kun je ook beeld extensies toevoegen aan geselecteerde accounts.
Google Shopping
Heb je een webshop of winkel dan kun je jouw producten eenvoudig visueel onder de aandacht brengen met Google Shopping advertenties. Deze advertenties worden ook in de zoekmachine resultaten pagina getoond, net als de Search advertenties. Daarnaast is er een apart tabblad binnen Google waar alle Shopping advertenties getoond worden.
Het mooie van Shopping ads is dat deze naast tekst ook een afbeelding kunnen bevatten. Niet zoals de beeld extensies in Search, maar echt als product ondersteuning. Zoek je bijvoorbeeld op ‘rode hardloopschoenen’ dan zie je overal (indien de instellingen goed staan ?) rode hardloopschoenen in Google.
YouTube video advertenties
Een Google Ads campagne gaat verder dan alleen Google. Ook binnen Youtube kun jij adverteren met behulp van video advertenties. Hiermee kun je met beelden laten zien wie je bent en wat jij aanbiedt voor jouw doelgroep.
Zorg ervoor dat je een video maakt die geschikt is voor YouTube.
Via jouw Google Ads account kun je op YouTube adverteren. Adverteren op Google is dus een stuk breder dan je misschien denkt. Kijk maar naar de Display en remarketing campagnes die we hieronder toelichten.
Op Youtube kun je op meerdere manieren adverteren, namelijk met:
- TrueView advertenties (Instream, Video discovery)
- Bumper advertenties
TrueView instream video’s zijn advertenties die vóór, tijdens of na andere video’s weergegeven. Deze kun je als kijker vaak na vijf seconden wegklikken. Doe je dat, dan betaal je als adverteerder niets. Je kunt ook gebruik maken van bumper advertenties. Dit zijn korte advertenties van zes seconden die niet weg te klikken zijn.
Wist je dat YouTube de twee na grootste zoekmachine van de wereld is?! Mensen zoeken hier vaak bewust naar bepaalde video’s en daar kun jij op gevonden worden.
Display en remarketing campagnes
Display adverteren is uitermate geschikt wanneer je naamsbekendheid wilt genereren of bezoekers wilt bereiken die jouw website al eens hebben bezocht. Remarketing dus! Met de verfijnde targeting opties bepaal je exact waar jouw advertenties verschijnen en kun je zelf bepalen waar je wilt adverteren via Google. Zo heb je volledig grip op jouw campagne en genereer je waardevolle leads voor jouw bedrijf. De mogelijkheden die het Google Display Netwerk biedt zijn oneindig.
Daarnaast zetten we campagnes op voor organisaties die online producten uit een webshop promoten. We ervaren dat deze campagnes zeer rendabel zijn en een hoog doorklikpercentage kennen.
App promotie campagnes
Heb je een app dan kun je een aparte advertentie campagne starten om jouw app extra te promoten. Dat doe je met behulp van een Universal App Campaign, ook wel afgekort als UAC.
Het enige dat je ervoor nodig hebt om een app campagne te starten is een Google account. UAC door Google vereenvoudigt app-installatie marketingcampagnes door alle Google Advertising-kanalen (zoeken, display, in-app en video) te combineren. Hierdoor kun jij eenvoudig jouw app onder de aandacht brengen van jouw doelgroep en ervoor zorgen dat zij deze downloaden en gaan gebruiken.
Team Nijhuis is een van de weinige App Immersion partner bureaus in Nederland. Hierdoor weten wij precies wat wel en niet werkt voor jouw app.
Lokale advertenties
Een webshop promoot je online, maar wat als je een fysieke winkel hebt? Dan kun je aan de slag met lokale advertenties. Met lokale campagnes kun je als winkel jouw doelgroep de informatie bieden die zij nodig hebben voordat zij naar jouw winkel gaan.
Met lokale campagnes kun je – zoals de naam al zegt – jouw winkel lokaal promoten. Dit kun je doen in zoeknetwerk van Google, in Google Maps, op YouTube en via het Google Display Netwerk.
Lokale campagnes vragen alleen maar om jouw winkel locatie en een beetje tekst, de rest gaat automatisch. Je winkel locatie geef je aan door dit goed te koppelen in jouw Google Mijn Bedrijf-account. Lokale campagnes zijn gericht op eenvoud en hebben als doel het behalen van een offline conversie, namelijk een winkelbezoek.
Wat kost een Google AdWords advertentie?
Bij Google AdWords adverteren draait het allemaal om rendement. Indien er voor iedere euro die geïnvesteerd wordt meer uitgehaald kan worden, is het adverteren in Google een geschikt medium. Adverteren via Google is geen hogere wiskunde maar vergt wel de nodige kennis en ervaring om het optimaal in te stellen.
De AdWords kosten zijn daarbij geheel afhankelijk van de branche, jouw zoekwoorden en de mate van concurrentie. Je betaalt per klik (CPC) en dat verschilt per zoekwoord hoeveel hiervoor betaald moet worden. Waar de kosten per klik in de ene branche gemiddeld op slechts € 0,15 liggen kan dat in de andere branche aanzienlijk hoger zijn.
Het mooie aan adverteren in Google is dat je zelf in de hand heeft hoeveel je dagelijks uit wilt geven. Je geeft dus nooit meer uit dan het vooraf opgegeven budget. De kosten van Google AdWords adverteren zijn niet hoog, als de advertentie campagne optimaal is ingesteld en gebouwd. Is de campagne echter te breed opgebouwd of verkeerd getarget dan kunnen de kosten van adverteren op Google hoog oplopen.
Daarnaast is het erg belangrijk hoe je website functioneert. Een gebruiksvriendelijke website, met een snelle laadtijd draagt bij aan lagere klikkosten in Google Ads. Vergeet dus niet jouw website goed te optimaliseren op gebruiksvriendelijkheid, maar ook voor Google.
Aan de slag met Google AdWords adverteren
Zoals je hebt kunnen lezen heb je veel mogelijkheden om aan de slag te gaan met Google AdWords en adverteren op Google. We kunnen ons voorstellen dat je het lastig vindt om een keuze te maken wat nu het beste past. Welke zoekwoorden geschikt zijn (en je ook geld opleveren in plaats van geld kosten).
Uitbesteding van Google Ads adverteren aan Team Nijhuis is dan vaak vele malen rendabeler. De ontwikkelingen binnen de zoekmachine gaan snel en jouw concurrentie staat niet stil. Door adverteren in Google over te laten aan een Google Ads specialist weet je zeker dat je geen onnodige kosten maakt. Weet je zeker dat je campagnes up to date zijn en dat je geen ontwikkelingen mist.
Wil je weten of je huidige campagnes de juiste instellingen hebben? Vraag de gratis Quickscan aan en wij brengen alle kansen en verbeterpunten voor je in kaart. Adverteren via Google moet geld opleveren, nooit kosten!