Een online marketing strategie opzetten voor jouw bedrijf

Maak in enkele stappen jouw digital marketing strategie effectief

Team Nijhuis

Online marketing strategieën vormen het fundament van succesvolle digitale marketing activiteiten voor jouw bedrijf. Want een online marketing strategie geeft je als bedrijf handvatten op welke kanalen je nu precies online marketing moet gaan inzetten. Hierdoor realiseer je groei in de vorm van leads, klanten en omzet gekoppeld aan de marketingdoelstellingen.

Deze digitale marketingstrategie is de basis voor een online marketing plan dat je opzet. Op deze pagina duiken we dieper in op het belang van een effectieve online marketing strategie en hoe je een online marketingstrategie bepaalt.

Starten met een online marketing strategie

Bedrijven stellen in ons vakgebied vaak de vraag: ‘Hoe word ik beter gevonden op Google? ‘ Of de opmerking: ‘We willen starten met adverteren met Google’, belangrijk is dat er wordt nagedacht of deze kanalen echt gaan opleveren wat er van wordt verwacht.

Is jouw doelgroep namelijk wel actief op zoek binnen Google? Gebruiken ze social media? Of vindt er een verschuiving plaats naar een marketplace zoals Bol. of een Booking.com.

Geen enkel bedrijf is hetzelfde. Hoe kan je digitale marketing strategie dan wel hetzelfde zijn? Onthoud dat wat werkt voor jouw concurrentie, misschien voor jouw bedrijf helemaal niet werkt. Ook al bevinden jullie je in dezelfde branche en verkopen jullie dezelfde producten of diensten. Maak onderscheid met een persoonlijke internet marketing strategie, toegespitst op het bedrijf.

Een goede online marketingstrategie levert meer op wanneer je begint met onderstaande vragen:

  • Wat wil ik bereiken met de inzet van een online marketing strategie?
  • Wat zijn mijn doelen voor aankomende vijf jaar?
  • Wie is mijn huidige doelgroep? En van welke kanalen maken ze gebruik?
  • Welke uitdagingen of problemen heeft mijn doelgroep?
  • Welke oplossing kan ik hiervoor bieden? Met andere woorden, waar is mijn bedrijf goed in?
  • Hoe vinden mijn potentiële klanten ons bedrijf nu?

Stel bovenstaande vragen ook aan jouw collega’s. Dit geeft vaak al een goed beeld over hoe iedereen over de organisatie denkt en geeft het nieuwe inzichten voor de inzet van de online marketing strategieën.

stel de juiste vragen en laat collega's meedenken

Online marketing strategieën vormen de leidraad en stevig fundament voor jouw digitale marketing. Het draagt bij om de online marketing doelstellingen en KPI’s (Key Performance Indicators) meetbaar te maken. Start met het vaststellen van de doelgroep en herken de behoeften en online gedrag. Dit is de basis voor het creëren van relevante content en om de juiste kanalen te kiezen voor jouw online strategie op maat. Een marketingstrategie opstellen doe je dan ook niet zo even.

Wat is een online strategie?

Een online marketingstrategie is een bedrijfsstrategie en omvat alle online activiteiten om het bedrijf/ merk te promoten. Denk hierbij aan zoekmachine marketing (SEO en SEA), contentmarketing, sociale media marketing, e-mailmarketing en meer. Het is van belang om de USP’s van het bedrijf over te brengen via alle digitale kanalen. Vergeet daarbij het meten, analyseren en bijsturen van de online marketing strategieën niet.

Met een online marketing strategie bepaal je de doelstellingen die je met behulp van online marketing wilt bereiken. Uiteraard zorg je ervoor dat je rekening houdt met de korte en lange termijn om jouw doelgroep te bereiken. En welke middelen je precies nodig hebt om deze doelstellingen te bereiken. Je brengt jouw online marketing inzet in beeld, zodat je weet waar je prioriteiten komen te liggen en welke richting je opgaat. Op die manier heb je gemakkelijk een digitale marketingstrategie voorbeeld te pakken.

In zes stappen een marketing strategie opstellen

Het creëren van een online marketingstrategie doe je in zes stappen. Houd goed de kernwaarden van de organisatie in jouw achterhoofd. Voor velen kan dit een uitdagende taak lijken. Met behulp van ons stappenplan kun je zelf een krachtige digitale marketingstrategie ontwikkelen voor jouw bedrijf.

1. Start met je bedrijf definiëren

Of je nu net gestart bent of al lang een gevestigde naam bent in jouw markt. Een goede marketing strategie begint bij het begin. Wie ben je? Wat mist de wereld als jij er niet meer bent? Waar sta je voor en wat wil je bereiken.

Maak het zowel klein als groot. Dus wat wil je bereiken over een jaar. En over vijf jaar? Over tien? En wat is je ultieme stip op de horizon? Pas als je weet welke doelen je wilt bereiken kun je dit vorm geven in een online marketing strategie. Wat zijn de Unique Selling Proposition (USP) en hoe onderscheid je je van de concurrenten?

online marketing strategie uitdenken en opstellen in zes stappen

Heb je een missie en visie? Hoe ga je die dan uitdragen? Welke online middelen ondersteunen dit? En bedenk ook of een mix van online en offline middelen een goede combinatie is voor het bedrijf. Jouw bedrijf is leidend. Dat is een start van de beste online marketing strategie. Zie het als een soort swot analyse waarin je echt uitgaat van sterktes en zwaktes, kansen en bedreigingen om op verschillende manieren jouw doelen te bereiken.

2. Bepaal je doelgroep

Het succes van online marketing valt en staat bij je doelgroep. Start met verzamelen van informatie over je doelgroep. Op wie richt je je? Waar bevinden deze mensen zich? Welke angsten moeten zij overwinnen voordat zij zaken met jou kunnen of willen doen? Maak het zo specifiek mogelijk zodat je doelgroep is afgebakend. Hierdoor kun je beter inspelen op hun wensen.

Het helpt om van de doelgroep buyer persona’s te maken. Persona’s zijn denkbeeldige personen die je baseert op echte personen uit je doelgroep met ieder hun eigen karaktereigenschappen en identiteit. Door middel van onderzoek kom jij erachter wie dit zijn, waar zij tegenaan lopen en waar zij online te vinden zijn.

aan de slag met buyer persona's

Zonder een persona weet jij niet hoe jij jouw doelgroep moet aanspreken en met welke boodschappen. Een buyer persona is daarom echt een must als het op het opstellen en succesvol uitvoeren van een online marketing strategie komt. Voor elke digitale marketingstrategie die wij maken gaan we eerst op zoek naar de doelgroep.

3. Vergelijk de concurrentie

Het opstellen van een effectieve online marketing strategie vereist een grondige analyse van de markt en concurrenten. Wat doen je concurrenten? Wie zijn eigenlijk jouw concurrenten? Op welke kanalen zijn zij aanwezig? Op welke doelgroep richten zij zich? Wat zijn hun Unique Selling Points (USP’s) en Unique Buying Reasons (UBR’s)?

Vergeet daarbij niet over de landsgrenzen heen te gaan. Wat doen andere soortgelijke bedrijven in het buitenland? Hebben zij misschien wel een heel interessante online marketing strategie ontwikkeld? Door een effectieve strategie te implementeren met de concurrentie in acht nemend, kun je de online aanwezigheid vergroten en de merkbekendheid versterken. Gebruik de concurrent als inspiratie en doe het net even anders!

4. Stel doelen op voor je online strategie

De doelstelling is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de online marketing strategie. Zorg dat de doelstellingen concreet is en goed meetbaar zijn. Uiteindelijk wil je namelijk dat je duidelijk inzichtelijk hebt dat de inspanningen voor jou digitale marketingstrategie ook effect hebben gehad.

aan de slag met doelstellingen en kpis

Maak je doelstelling meetbaar en werk met KPI’s. Elk online marketingmiddel heeft andere KPI’s. De content KPI’s zijn heel anders dan die voor de sales afdeling. Zo werkt het ook met je digitale marketing strategie. Die geldt bedrijfsbreed, maar kan onderdelen bevatten per kanaal, per doelgroep en per afdeling binnen je bedrijf. Denk hierbij aan: aantal bezoekers, aantal bestellingen, ROAS, POAS, conversies, enzovoort.

Belangrijkste is dat je SMART werkt bij het opstellen van je doelen. Dit wil zeggen dat je jouw doelen aan de volgende onderdelen laat voldoen:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Voorbeeld: In een jaar (Tijd) een omzetgroei (Specifiek) realiseren van 5% (Realistisch en Acceptabel) vergeleken met vorig jaar (Meetbaar).

Dus als je al jaren groeit met 5%, dan is het wel ontzettend ambitieus om dan ineens met 30% te groeien in omzet binnen een jaar. Zorg er dus voor dat het ambitieus is, maar wel haalbaar. Vervolgens kun je aan de slag met je online kanalen. Een goede online strategie koppelt de doelstellingen aan kanalen.

Tip: Zet je doelen ook in Google Analytics 4. Daarmee zie je direct welk doel via welk kanaal gehaald wordt en welke wellicht nog bijsturing nodig heeft.

5. Kies de juiste online kanalen voor de doelgroep

Geen goede marketing strategie zonder de juiste online marketing kanalen. Elk online marketing kanaal heeft zijn voor- en nadelen. Van Google Ads, zoekmachine optimalisatie, e-mailmarketing, inbound marketing tot content marketing en social media. Bedenk op welke online kanalen je persona’s graag gebruiken en op welke manier ze het liefst benaderd worden. Bedenk wat bij je bedrijf past en maak een keuze.

kies de juiste kanalen voor jouw online strategie

Passend bij jouw persona’s en doelstellingen maak jij een keuze welke kanalen je opneemt in je online marketing strategie. Daarnaast is het belangrijk dat je jouw marketingbudget goed gebruikt. Heb je een beperkt budget? Zorg er dan voor dat je eerst begint met de kanalen die het snelst je doel behalen. Dan kun je bijvoorbeeld de extra omzet die je hebt verkregen weer investeren in een ander kanaal. Zo breid je jouw online marketing strategie steeds verder uit!

6. Giet je online marketing strategie in een plan

Geen online strategie is succesvol zonder een plan. Dat hebben we al vaker gezegd, maar het wordt nog steeds vaak overgeslagen. Je hebt je doelgroep bepaald, je doelen vastgesteld en de kanalen eraan gekoppeld. Nu is het tijd om de online strategie om te zetten in een goed plan die je ook nieuwe klanten oplevert.

het see think do care online marketing model

Bij Dtch. Digitals gebruiken wij het See, Think, Do, Care online marketing model om je online marketingplan vorm te geven. Hiermee zet je namelijk jouw gekozen online strategie in een plan die ingaat op elke fase van de klantreis. Hierdoor krijg je online een groter bereik en heb je succes met je online marketing. Daarbij houd je met dit template rekening met alles fases van de klantreis. Betekent niet dat je jouw product of dienst direct ook in alle fases moet uitrollen. Een goed marketingplan kan een kleiner onderdeel zijn. In de basis kun je dus per fase werken aan passende online marketing strategieën en die pas later inzetten.

Download het gratis online marketing model template en ga aan de slag met jouw online marketingstrategie en plan!

Download template

Een online marketing strategie is nooit af

Met bovenstaande stappen kun je zelf een online marketing strategie opzetten. In combinatie met een goed online marketingplan kun je ontzettend mooie stappen zetten met je bedrijf. Bedenk echter wel dat een online strategie nooit af is. Jouw doelgroep wil wel eens veranderen, helemaal als je nieuwe diensten of producten toevoegt aan je aanbod. Nieuwe online kanalen worden gelanceerd, waar jij misschien nog niet gevonden wordt.

Houdt er dus rekening mee dat je een digitale marketing strategie zal moeten bijsturen. Sommige dingen werken namelijk wel en andere zaken niet.

Reacties op deze blog

Nog geen reacties.

Schrijf een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Werk samen aan succes met online marketing bureau Team Nijhuis

Wij bestaan om onze klanten te laten groeien. Groei jij niet, dan groeien wij zelf ook niet. Jouw succes is ons visitekaartje en die moet geweldig zijn. Of je nu meer leads, meer omzet of juist daar wilt blijven staan waar je nu bent, wij helpen jou met het inzetten van internet marketing. Dat wat wij doen werkt, blijkt wel uit onze 220 tevreden klanten die ons met een 9,2 beoordelen.

Inmiddels zijn wij voor de vierde keer op rij een top drie digital marketing bureau van Nederland (Fonk2020). Onze kennis delen wij graag met jou en deze kennis houden we scherp door elkaar te trainen, maar ook in de schoolbanken plaats te nemen. Je bent immers nooit uitgeleerd. Alleen dan profiteer jij van de marketing die wij inzetten als online marketing bureau.

Jouw bedrijf kan groeien met online marketing

Ben jij benieuwd wat je nog kunt inzetten aan online marketing of wil je weten of jij wel alles eruit haalt wat erin zit? Met de Gratis Quickscan kijken wij naar jouw huidige inzet aan online marketing. Met de Quickscan geven wij aanbevelingen welke kansen en verbeterpunten er voor jouw bedrijf te benutten zijn.

Het start met onze gratis Quickscan!

Digitale marketing start met onze gratis Quickscan!

Klanten beoordelen Team Nijhuis met een 9.2/10 (72 beoordelingen ) Feedback Company

Maarten

Kan ik je helpen?

Quickscan aanvragen